Від з 15 листопада у Довженко-Центрі розпочинається показ архівних фільмів про гірників, а також лекції дослідників кіно.
“Культурфільм: Кіноревізія Донбасу 2.0” – це спеціальний цикл кінопоказів та лекцій відомих дослідників, присвячений темі Донбасу у кінематографі радянської доби. Подія анонсується на сайті Довженко-центру.
Зазначається, на заходах кінолекторії глядачі матимуть змогу побачити, відчути й зрозуміти особливості формування індустріального образу Донбасу та його ідентичності у кіно, і простежити їх зміни від 1930-х років до часів перебудови та здобуття Україною незалежності.
Куратор програми: Станіслав Мензелевський, керівник науково-програмного відділу Довженко-Центру
В основу антології “Кіноревізія Донбасу 2.0”, виданої цього року Довженко-Центром, покладені грунтовні дослідження теми Донбасу у кінематографі, унікальні кінокадри та архівні фотографії регіону 1920-80-х років. А лекції читатимуть деякі з її авторів. Видання увійшло в короткий список національного конкурсу книжкового дизайну Книжкового Арсеналу та виставку найкрасивіших книг світу Франкфуртського книжкового ярмарку.
Програма кінолекторію:
15 листопада відомий кінознавець і дослідник радянського кіно Євґєній Марґоліт розповість, як створювався образ шахтарського регіону, його індустріальних просторів у кіно на прикладі фільму . Режисера фільму Леоніда Лукова, уродженця Маріуполя, часто називають співцем Донбасу. Відвідувачі побачать, яким чином в українських довоєнних фільмах конструювався особливий образ реальності, який, на думку дослідника, став важливішим за дійсність як таку. Саме у цій особливості Марґоліт вбачає витоки українського “поетичного кіно”.
22 листопада історик і дослідниця культури Донбасу Олена Стяжкіна, аналізуючи стрічку “Нескорені” (1945, реж. Марк Донськой) та однойменну книгу Бориса Горбатова, що лягла в основу фільму, покаже, як формувалася українська і російська ідентичність Донбасу, простежить, які мовні і світоглядні аспекти виходили на перший план в книзі та її екранізації. Авторка також зосередиться на тому, як фільм про окупацію Донбасу під час Другої світової війни перегукується із сучасним станом речей на українських окупованих територіях.
29 листопада історик, соціолог і публіцист Кирило Ткаченко на прикладі фільму “Липневі грози. Страйк” (1989, реж. Анатолій Карась, Віктор Шкурін) розповість про знамениті шахтарські страйки та їх значення для здобуття Україною незалежності, проаналізує тогочасну політичну й соціальну ситуацію в країні та простежить, як ці процеси відобразилися в документальному кінематографі.
“Культурфільм” – освітня програма Довженко-Центру, що має намір вийти за рамки академічної кіноосвіти, розглядаючи кіно в його соціальному, культурному та історичному вимірах, поєднуючи тематичні ретроспективи фільмів із їх критичним осмисленням у форматі лекцій і дискусій, зустрічей із дослідниками кіно та спеціалістами у сфері кіно.